tisdag 23 maj 2017

Babykofta

Hej!

Maj fortsätter att variera mellan förhoppningar om vår och sommar, och snöstorm. Har nog aldrig varit med om en så sen vår. Chocken av att se snö ligga på marken den 10e maj...

Nåja, det gör i alla fall att man fortfarande har lust att sticka varma saker. Först ut att bli klart (förutom Chickadee, som aldrig verkar hamna på bild...), blev en liten babykofta.


Några korta fakta:
Mönster: Kofta med resårkanter, ur Babystickning på stickor 3 av Lene Holme Samsoe.
Garn: 92 g Tynn Alpakka från "du store alpakka".
Stickor: Rundstickor 3mm, uppläggning stickor 3,5 mm.
Knappar: Från gömmorna.

Det här var ett ganska snabbt litet projekt och jag är nöjd med resultatet. Jag var lite orolig för att den skulle bli för kort i ryggen, men efter blockningen så töjde den ut sig precis som jag hade hoppats på. För säkerhetens skull så jämförde jag den med en kofta från lilla M:s första tid, och proportionerna stämde ganska bra.

Om det är något tips jag kan ge till någon som stickar babykoftor för första gången, utan att ha egna barn att jämföra storleken på, så är det att stickmönster ofta är för korta i ryggen. Min erfarenhet är att bebisar oftast är längre än vad de är breda, men många koftor (även en del köpta) är dimensionerade åt andra hållet. Tyvärr kan jag ju inte lova att det här gäller alla bebisar, de tenderar ju att variera i storlek minst lika mycket som vuxna, men det gällde definitivt min unge och jag har hört många säga samma sak. Om det finns möjlighet att låna en kofta att jämföra med från någon som har egna barn så är det ett bra tips.


Slöjda lugnt
Vera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar